mandag 8. juni 2009

Helgetur til Edinburgh

Anglofil som jeg er tar jeg mer enn gjerne en tur til Storbritannia i ny og ne, og i helgen har jeg vært i Edinburgh. Det var alle tiders, en kjempefin by med masse flott arkitektur og veldig hyggelige mennesker, så jeg drar nok dit flere ganger. Det var ganske kjølig, men stort sett oppholdsvær, så vi var egentlig ganske heldig med det skotske været. Edinburgh Castle var utrolig flott og vel verdt inngangspengene. Det ligger på en utdødd vulkan, og i tillegg til mange interessante museer og utstillinger å se på innendørs er det fantastisk utsikt over hele byen derfra.

Bortsett fra noen helligdager skytes en salutt fra festningen hver dag. Denne er ikke klokken 12, men 13, og siden det er i Skottland skal onde tunger ha det til at dette er for å spare krutt :-)

Her er festningen sett fra plassen der Military Tattoo finner sted hver sommer.

Edinburgh_Castle

Før jeg dro hadde jeg bestemt at jeg skulle kjøpe kilt og ullgenser, og prøve meg på haggis. Det ble både ullgenser og to kilter, og her er bilde av lørdagens middag på The Last Drop på Grassmarket med et glass "of your best" :-)

Last_Drop_Haggis

5 kommentarer:

Anonymous sa...

Høres ut som du har hatt en flott tur! Jeg elsker å reise, og Edinburgh er et reisemål som står på ønskelista mi :) Men haggis...hmmm, ikke så sikker :o)

Klem, Gry-Heidi :) [posted by: ]

Anonymous sa...

Edinburgh var supert, så dit må du bare reise! Haggis ser mye verre ut enn det er, altså :-) [posted by: Anne]

Anonymous sa...

Hei Anne!

Jeg synes du har en fin blogg som jeg besøker oftere enn det kan se ut som (ikke god på å legge igjen spor)
Derfor har jeg en award til deg i bloggen min=)

Fortsatt god Søndag, klem [posted by: ]

Anonymous sa...

Awarden finner du inne på solvis- avhengighet-avscrapping!!!
Trodde navnet mitt kom automatisk når jeg la inn kommentar;D [posted by: ]

Anonymous sa...

Denne turen skulle jeg gjerne vært med på, Anne! Det så ut som en kjempeopplevelse!

Klem, Ingunn [posted by: ]