torsdag 3. november 2011

Et lite grunnkurs i fargelegging med Promarkers



Jeg laget en liten tutorial i form av et lite grunnkurs i fargelegging med Promarkers for Din hobby-forumet tidligere i år, basert på mine erfaringer. Da jeg prøvde dem for første gang i 2008 visste jeg så og si ingenting om de grunnleggende tingene som hva slags ark og blekk man kan bruke, gode fargekombinasjoner etc., så i starten var jeg veldig frustrert og likte dem ikke. Heldigvis ga jeg ikke opp og fant etter hvert ut av det etter mye prøving og feiling kombinert med gode tips jeg fant på nettet, og da ble det straks mye morsommere :-) Er du klar? OK, da drar vi i gang :-)

***

Dette er et lite ”forkurs” med litt bakgrunnsinformasjon om Promarkers og hvordan de fungerer, forslag til papir som er gode å farge på, valg av stempelpute til stempeltrykket du skal farge etc. Det er basert på mine erfaringer med tusjene, og andre kan ha andre erfaringer og teknikker som fraviker fra mine.

Jeg synes at Promarkers er supre å fargelegge med, men de kan være veldig frustrerende å bruke hvis man ikke kjenner de viktigste grunnprinsippene, så jeg håper at jeg kan spare noen for irritasjon og fortvilelse ved å dele mine erfaringer :-)

Promarkers er alkoholbaserte tusjer som er mye brukt innen design, reklametegning og av tegneseriemakere, men de er også godt egnet til fargelegging av stempeltrykk. De finnes i 148 fargenyanser og en blender, og i tillegg finnes to metalliske tusjer i sølv og gull.

Så fort jeg fant ut av hvordan tusjene fungerer ble jeg fort glad i dem fordi de er takknemlige å jobbe med og det faktisk er ganske enkelt å lære seg å bruke dem. Dessuten er det mange måter å bruke dem på, så man kan hele tiden utforske nye teknikker og fargekombinasjoner. Man kan lage skyggeeffekter ved å blande lyse og mørke nyanser, men de kan også kombineres med MCP-teknikk hvis man foretrekker det.


Hvordan tusjene fungerer

Tusjene har mange kombinasjonsmuligheter, og de kan mikses og matches for å lage sjatteringer og skyggeeffekter. For å få jevne overganger mellom de lyse og mørke nyansene bør fargene blandes vått i vått. Tusjene tørker imidlertid ganske fort, så for å få et jevnt og pent resultat lønner det seg å fullføre fargeleggingen man har begynt på. Men skulle du bli avbrutt midt i fargeleggingen er det som regel mulig å redde seg ved å fukte motivet igjen før man fortsetter. I tillegg til å få mørkere farge ved å blande mørke nyanser med lyse kan man også mette en nyanse mer ved å påføre den i flere lag.

En annen ting det er kjekt å vite er at lyse farger bleker mørke farger, så hvis du skulle være uheldig å få en flekk av mørk farge på et lyst område kan du som regel ganske enkelt viske det ut ved å bruke en lys farge på flekken før den har tørket. Noen av de mest fargesterke fargene, som de sterkeste røde nyansene, kan det være litt vanskelig å fjerne, med da kan de skjules ved å lage en liten ekstra skygge.

I tillegg til de 148 fargenyansene som er tilgjengelig finnes en fargeløs Blender. Denne har flere bruksområder og kan både brukes som ”viskelær” dersom man skulle være uheldig å få farge utenfor motivet eller for å lage lyse felter i motivet. Den kan enten påføres før man farger resten eller brukes oppå en farge, men den har dessverre sine svakheter. I stedet for å bleke ”tar” den farge slik at man for noen farger kan bli sittende igjen med en farge man ikke vil ha. Det blir også skjolder der man bruker den, men det kan man jevne ut med å farge over igjen. Ulempen med det er at det da fort blir for mye farge igjen før det blir pent, så jeg foretrekker å bruke Blenderen først og farge oppå når jeg skal bruke Blenderen for å lage lysere felter i motivet

En ting til som det kan være nyttig å vite at noen farger ikke er så enkle å blande, og et eksempel er gult og brunt. Det kan for eksempel være fint å tilsette en brun nyanse som Sandstone for å lage litt mer inntrykk av dybde i blondt hår, men hvis man prøver å tone ut brunfargen med gult blir det lett ujevnt og lite pent (det skjer også lett når man toner ut med Pastel Beige):




Et tips til, når man fargelegger kan det trekke farge gjennom arket, avhengig av hvilket ark man bruker.


Det kan derfor lønne seg å rive løs arket man har stemplet på og ikke fargelegge mens det sitter i blokken for unngå at det smitter over og ødelegger arker under.

 
Papir

Promarkers kan brukes på ulike typer ark, litt avhengig av smak og hvilken teknikk man bruker, og hva slags finish man ønsker. Jeg foretrekker ark som er glatte og helt hvite, og som er ganske tykke slik at det tåler at man fargelegger lag på lag uten at fargen ”blør” og flyter utenfor strekene. Min favoritt er Letraset heavy weight 270 g/m2, det blør veldig lite gjennom arket og gir et veldig fint sluttresultat. Tidligere brukte jeg Daler Rowney Bristol Board 250 g/m2, og dette er også fint å fargelegge på, men det trekker en del farge gjennom arket.

Man kan også bruke akvarellark, men siden dette er et grovt ark med mye fiber må man ta høyde for at arket trekker til seg mye farge og lett flyter utenfor strekene i trykket dersom man påfører farge for nær linjene. Dessuten vil akvarellark gi en ganske grov finish. Det er også noen som fraråder å bruke akvarellark fordi det kan slite ned spissene.

Promarkers kan for øvrig også brukes på for eksempel tekstil og metall, så her er det bare til å slå seg løs og eksperimentere :-)

Stempelputer

Jeg anbefaler å trykke opp motivene med en vannbasert stempelpute fordi alkoholbasen i tusjene gjør at permanent blekk flyter ut. Det er en smakssak hvilken man vil bruke, men jeg foretrekker Memento Tuxedo Black fordi jeg rett og slett synes at det gir det peneste trykket av dem jeg har prøvd. Distress ink black soot gir en et litt mer diffust trykk, men fungerer også bra, så bruk gjerne den.

 
Hvilke farger skal man begynne med?

Å kjøpe 148 tusjer på en gang er ganske dyrt, og det er ikke nødvendigvis slik at man ønsker å ha alle heller, så mange lurer på hvilke tusjer det lønner seg å begynne med. Det gir fine effekter å kombinere flere nyanser av samme farge, så min anbefaling er å velge to-tre nyanser i de fargene man liker best. Men jeg må advare om at det ikke er så lett å stå imot trangen til å kjøpe flere når man først er i gang ;-) Først vil jeg anbefale å velge noen nyanser å fargelegge ansikter med. Her er det faktisk flere kombinasjoner å velge på, men mine favoritter er Almond, Tan og Pastel Pink eller Pale Pink, Blush og Dusky Pink. Den siste kombinasjonen gir litt mer farge enn den første.

Noen forslag til blondt hår er:

·          Ivory, Vanilla og Buttercup, og gjerne også Pastel Yellow
·          Primrose, Vanilla og Pastel Yellow
·          Buttercup, Mustard og Gold

Den siste vil gi ganske sterk gulfarge.


Til brunt hår kan man for eksempel bruke

·          Sandstone, Cinnamon, Cocoa, Burnt Umber og Umber


Det er flere kombinasjoner som passer fint sammen, og her er noen flere eksempler:
·          Blue Pearl, Cornflower og China Blue
·          Pastel Blue, China Blue og Midnight Blue
·          Lilac, Lavender og Amethyst
·          Meadow Green, Apple og Grass
·          Red, Poppy og Crimson
 

I tillegg er det nyttig å ha noen grå nyanser for hånden. Det er i alt 15 grå nyanser, inndelt i tre serier med 5 i hver, Ice Grey, Cool Grey og Warm Grey. Forskjellen på disse er som navnene indikerer, hvor varme de er. Hvis man ikke vil kjøpe alle fem i en serie på en gang kan man gå for to eller tre, for eksempel Cool Grey 2 og 4 eller 1, 3 og 5.


Her er til slutt noen eksempler:




Fargene jeg har brukt:

Bamse: Tan, Caramel, Cocoa og Chestnut
Regnfrakk: Buttercup, Tulip Yellow og Gold
Støvler: Meadow Green, Apple, Grass og Forest Green
Paraply: Pastel Blue, Blue Pearl, Cornflower og China Blue, samt Midnight Blue på håndtaket
Blomst: Buttercup, Pastel Blue og Blender på blomsten og Meadow Green, Grass og Forest Green på bladet

I tillegg har vanndråpene fått litt Pastel Blue på seg.




Dinosaur: Meadow Green, Apple og Forest Green, samt Saffron på klørne
Fugl: Cornflower og China Blue
Ballong, poter og nebb: Apricot, Pumpkin, Amber og Orange

Jeg har også brukt Blenderen på de lyse feltene, og har laget skygge rundt hele motivet med Cool Grey 1.



Mus: Warm Grey 1, 3, 4 and 5, Pastel Pink, Dusky Rose og Apricot
Hjerte: Red, Poppy og Cardinal Red

Jeg har også tegnet en skygge rundt motivet med Warm Grey 1.

Er det noe du lurer på, så ta gjerne kontakt!

10 kommentarer:

Linda sa...

Åååå så flott dette var:)Kjempeglad for denne tutorialen Anne, for dette er jeg helt blank på...Har noen promarkers og har prøvd meg litt fram, men trenger mye mer trening- og tips!!Så TUSEN TAKK atter en gang!Stooor klem fra Linda

Anne sa...

Så hyggelig å høre, Linda! Tusen takk for veldig hyggelig tilbakemelding og kos deg med tusjene :-)

Saxa sa...

Tusen takk for titten Anne ..flott blogg !!
Klem fra
Marit S

Gunn`s Kort sa...

Hei:) Jeg "dumpet" plutselig i bloggen din, og det ble jeg kjempeglad for:)
Det var en fantastisk god tutorial du hadde. Jeg er nybegynner på Promarkers, så jeg suger til meg alle nye tips:)
Legger meg til som følger:)

Anne sa...

Marit: Takk for hyggelig besøk! Vi snakkes :-)

Gunn: Så hyggelig å høre! Og hjertelig velkommen skal du være :-)

Estella sa...

Kjempeflott guide. Driver selv å lærer med promarkers

Tordis sa...

Tusen takk veldig nyttig. Har nettopp kjøpt meg tusjer og har så vidt begynt å prøve

Anne Christine Berg sa...

Så hyggelig at det kom til nytte! Lykke til og ha det gøy med tusjene :-)

Anonym sa...

hei jeg lurer på hvor du kjøper det letarset papiret?er utrolig glad for at du deler tips om åssen man kan bruke promarkers:)

Anne Christine Berg sa...

Å, takk for det! Veldig hyggelig at det kommer til nytte :-)

Det er faktisk ikke så lett å få tak i Letraset 270 g lengre, og et bra alternativ er Premium 4CC 280g. Det kjøpte jeg hos Unik hobby, men de har dessverre lagt ned og jeg har ikke funnet noen andre i Norge som forhandler det. Letraset selv selger bare 70g, og det synes jeg blør for mye, men det er min smak :-) Men jeg vet at Staples selger ProMarkers, så det kan godt hende at de har papir også. Lykke til, og gi meg gjerne et tips om du skulle finne 4CC 280 g eller Letraset 270 g :-)